بعد از واقعه کربلا، خاندان امام حسین، به کوفه و مجلس ابن زیاد برده شدند، در آنجا گفتگویی بین ابن زیاد و حضرت زینب شکل گرفت.
در کوفه ابن زیاد به حضرت زینب گفت:
ستایش خدایى را که شما را رسوا کرد و شما را کشت و سخن دروغتان را آشکار کرد!
حضرت زینب پاسخ دادند:
“ستایش خدایى را که ما را به محمد صلى الله علیه و آله گرامى داشت و پاک و پاکیزه مان کرد و آن گونه که تو مى گویى، نیست. تنها فاسق است که رسوا مى شود و تنها تبهکار است که تکذیب مى شود.”
ابن زیاد ملعون گفت:
کار خدا را با خاندانت، چگونه دیدى؟
حضرت زینب فرمودند:
«ما رایت الا جمیلا،
جز زیبایی چیزی ندیدم،
کشته شدن، برایشان تقدیر شده بود و آنان هم به سوى قتلگاهشان شتافتند و بزودى خداوند تو و ایشان را گِرد هم مى آورد و نزد او با هم اقامه دعوا و برهان مى کنید.»
حضرت زینب فرمودند: ما رایت الا جمیلا، جز زیبایی چیزی ندیدم
حضرت زینب ـ سلام اللّه علیها ـ همه آنچه را که اتفاق افتاده بود را زیبا دانستند، چون تک تک وظایف خود را که خداوند برعهده آنها نهاده بود، به بهترین وجه انجام دادند.
بعد از کوفه، اسرا را به شام و مجلس یزید بردند، در آنجا هم حضرت زینب با یزید گفتگویی داشتند.
حضرت زینب در سخنرانی شان فرمودند:
یزید! هر آنچه می خواهی مکر و فریب و کوشش خود را به کار گیر، ولی هر چه تلاش و مکر به کار گیری، باز هرگز توان آن را نداری که ذکر خیر ما را از یادها بیرون ببری. تو هرگز قدرت آن را نداری وحی ما را نابود و ذکر ما را خاموش سازی و از این راه به آرزوی پلید و دیرینه خود نایل شوی!
سعی و تلاش تو هرگز نخواهد توانست ننگ و عار اعمالت را از دامن تو پاک سازد، هرگز هرگز!
حضرت زینب، یزید را با نام "ابن الطلقا" خواندند، این یعنی ای پسر کفّار آزاد شده
اشاره به ماجرای فتح مکه که رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم)، ابوسفیان و معاویه و دیگر سران قریش و معاندان را بخشید و فرمود: «إذْهَبُوا فَأَنتُمُ الطُّلَقاءُ» بروید که شما آزادشدگانید.
یزید، خلیفه ی مسلمین، وقتی بر لب و دندان امام حسین علیه السلام می زد، شعری را می خواند، آن شعر که در کتب تاریخی ثبت شده، نشاندهنده ی کنه اعتقادات کسی است که بر جایگاه رسول خدا نشسته است!!!
(لیت اشیاخی ببدر شهدوا ) (جزع الخزرج من وقع الاسل)
ای کاش بزرگان طایفه من که در جنگ بدر کشته شدند، می بودند و می دیدند که طایفه خزرج چگونه از شمشیر زدن ما به جزع آمده اند و می نالند.
(فاهلّوا و استهلّوا فرحا) (ثمّ قالوا یا یزید لاتشل)
تا از دیدن این منظره، فریاد خوشحالی آنان بلند شود پس برخیزند و پایکوبی کنند و بگویند ای یزید دست مریزاد.
(قد قتلنا القوم من ساداتهم) (وعدلناه ببدر فاعتدل)
ما بزرگان بنی هاشم و سادات آنان را کشتیم و آن را به حساب جنگ بدر گذاشتیم و انتقام بدر را گرفتیم، این روز در مقابل آن روز قرار گرفت.
(لعبت هاشم بالملک فلا ) (خبر جاء و لا وحی نزل)
بنی هاشم مدتی با سلطنت بازی کرد، وگرنه، نه خبری از رسالت بود و نه وحی نازل شده.
(لست من خندف ان لم انتقم ) (من بنی احمد ما کان فعل )
من از فرزندان خندف نباشم، اگر از فرزندان احمد انتقام کارهای او را نگیرم.
اولین زائر اربعین، جابر بن عبدالله انصاری از صحابی حضرت رسول بود که از مدینه به کربلا آمد.
روایتی که در آن به زیارت اربعین اشاره شده
امام حسن عسکری(علیه السلام) فرمود: نشانههای مؤمن پنج چیز است: پنجاه رکعت نماز (نماز یومیه و نمازهای نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک گذاردن، بسمالله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن وسایل الشیعه/ج10/ص375
زیارت اربعین از حضرت صادق نقل شده که در آن در این زیارت که با سلام و درود به امام حسین آغاز میشود، به برخی از عقاید شیعه مانند ولایت ائمه(ع) و اینکه میراث نبوت نزد امام حسین(ع) است و حجت الهی بودن او اشاره شده است.
در این زیارتنامه فلسفه شهادت امام حسین(ع)، نجات بندگان خدا از جهالت و گمراهی دانسته شده و برخی از ویژگیهای امام حسین(ع) مثل دوری از شرک و ویژگیهای قاتلان او ذکر شده است.
زائر در این زیارت خود را تسلیم دستورات امامان شیعه و نیز آماده یاری آنها و مخالفت با دشمنانشان معرفی میکند.
مسابقه برای اربعین
- در کوفه هنگامی که ابن زیاد به حضرت زینب گفت: ستایش خدایى را که شما را رسوا کرد و شما را کشت و سخن دروغتان را آشکار کرد! حضرت چه پاسخی دادند؟
پاسخ: «ستایش خدایى را که ما را به محمد صلى الله علیه و آله گرامى داشت و پاک و پاکیزه مان کرد و آن گونه که تو مى گویى، نیست. تنها فاسق است که رسوا مى شود و تنها تبهکار است که تکذیب مى شود.
- در کوفه، هنگامی که ابن زیاد گفت: کار خدا را با خاندانت، چگونه دیدى؟ زینب علیهاالسلام چه پاسخی داد؟
پاسخ: ایشان فرمودند: «ما رایت الا جمیلا، جز زیبایی چیزی ندیدم، کشته شدن، برایشان تقدیر شده بود و آنان هم به سوى قتلگاهشان شتافتند و بزودى خداوند تو و ایشان را گِرد هم مى آورد و نزد او با هم اقامه دعوا و برهان مى کنید».
- منظور حضرت زینب از جمله "ما رایت الا جمیلا" چه بود؟
پاسخ: حضرت زینب ـ سلام اللّه علیها ـ همه آنچه را که اتفاق افتاده بود را زیبا دانستند، چون تک تک وظایف خود را که خداوند برعهده آنها نهاده بود، به بهترین وجه انجام دادند.
- حضرت زینب در سخنرانی شان در شام و مجلس یزید فرمودند: یزید! هر آنچه می خواهی مکر و فریب و کوشش خود را به کار گیر، ولی هر چه تلاش و مکر به کار گیری، باز هرگز توان آن را نداری که... ادامه اش چیست؟
پاسخ: ذکر خیر ما را از یادها بیرون ببری. تو هرگز قدرت آن را نداری وحی ما را نابود و ذکر ما را خاموش سازی
- حضرت زینب، یزید را با نام "ابن الطلقا" خواندند، این به چه معناست؟
پاسخ: یعنی ای پسر کفّار آزاد شده، اشاره به ماجرای فتح مکه که رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم)، ابوسفیان و معاویه و دیگر سران قریش و معاندان را بخشید و فرمود: «إذْهَبُوا فَأَنتُمُ الطُّلَقاءُ»؛
- روایتی که در آن به زیارت اربعین اشاره شده را بفرمایید.
پاسخ: امام حسن عسکری(ع) فرمود: نشانههای مؤمن پنج چیز است: پنجاه رکعت نماز (نماز یومیه و نمازهای نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک گذاردن، بسمالله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن» وسایل الشیعه/ج10/ص375
- اولین زائر اربعین که بود؟
پاسخ: جابر بن عبدالله انصاری از صحابی حضرت رسول که از مدینه به کربلا آمد.
- زیارت اربعین از کدام معصوم نقل شده؟
پاسخ: امام صادق علیه السلام
- مضمون زیارت اربعین چیست؟
پاسخ: در این زیارت که با سلام و درود به امام حسین آغاز میشود، به برخی از عقاید شیعه مانند ولایت ائمه(ع) و اینکه میراث نبوت نزد امام حسین(ع) است و حجت الهی بودن او اشاره شده است.
در این زیارتنامه فلسفه شهادت امام حسین(ع)، نجات بندگان خدا از جهالت و گمراهی دانسته شده و برخی از ویژگیهای امام حسین(ع) مثل دوری از شرک و ویژگیهای قاتلان او ذکر شده است.
زائر در این زیارت خود را تسلیم دستورات امامان شیعه و نیز آماده یاری آنها و مخالفت با دشمنانشان معرفی میکند.