در مصادر شیعه و سنی متعدد نقل شده است که وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه وآله...
در مصادر شیعه و سنی متعدد نقل شده است که وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند: «لَحمُه لَحمی وَ دَمُه دَمی» ( حدیث کسا) گوشت او گوشت من و خون او خون من است. یا خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: «لَحمُکَ لَحمی وَ دَمُکَ دَمی» (اقبال الاعمال:۲۹۶) گوشت تو گوشت من و خون تو خون من است.
این مضامین در مصادر شیعه و سنی هست ولی یکی از آنها که دقیق تر و عمیق تر از همه می باشد این مطلب است که می فرمایند:« عَلی لَحمِ رسول الله وَ دَمُه وَ شَعره» (کشف الیقین: ۱۶)
علی گوشت تن رسول الله و خون او و موی اوست. یعنی همه ی تن رسول الله، امیرالمومنین است.
از طرف دیگر رسول الله صلی الله علیه وآله در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: «وَ هی روحیَ الّتی بَینَ جَنبَیه» (بحارالانوار۲۸: ۳۷)
او روح من است که در دو پهلوی من است. یعنی روحی که در تن من است فاطمه است. اگر این دو حدیث را کنار هم بگذاریم این طور میشود: تن رسول الله امیرالمومنین است و روح ایشان فاطمه زهرا صلوات الله-علیهماوآلهما.
پس می توان فهمید کسی که به امیرالمومنین علیه السلام ظلم کند و ایشان را شهید نماید و آن همه بلا و مصیبت بر او تحمیل کند و آن حقوق عظیمه ی الاهیه را غصب کند و این معامله را با حضرت فاطمه سلام الله-علیها کند ، ایمان به رسول الله ندارد.
رسول اللّهی که تنش امیرالمومنین و روحش حضرت زهرا صلوات الله علیهماوآلهما می باشد.
روایاتی که در منقبت حضرت فاطمه صلوات الله علیها هست، با این که کم است؛ ولی این مقدار کم هم از روایات مربوط به امیرالمومنین صلوات الله علیه که چند هزارتاست، کمتر نیست؛ به شرط آن که به آدم بفهمانند.
در مجمع البحرین ذیل ماده ی شجره، آمده است که فرمودند:«عنصر آن شجره ، فاطمه سلام الله علیها است» (بحارالانوار ۲۴: ۱۳۹)
همان درختی که اصلش رسول الله است، ساقه اش امیرالمومنین صلوات الله علیه است و ... و حتی فرموده اند: خود خانم حضرت فاطمه سلام الله علیها هم شاخه اش است، عنصر آن شجره هم ایشان است؛ یعنی عنصر شجره ی نبوت و شجره ی خلقت نورانی خدای متعال آن حضرت است.
از این مطلب دو معنی دریافت می شود. عنصر هر چیزی در عرف انسانی ماده ی تشکیل دهنده ی آن است. یعنی این که آن حقیقت ثابتی که در همه ی این درخت نورانی حضور دارد که فرموده اند آن نور عظمت است، مقام نورانی خانم سلام الله علیها است.
خود اصل نور در واقع ایشان است. با این دید پس اگر عنصر آن شجره و ماده ی آن شجره، حضرت زهرا صلوات الله علیها باشند پس آن حقیقتی که از آن خبر داده و معارف و احکام و اوامر و نواهی از آن سرچشمه گرفته و در واقع ، اصل عنصر مجموعه ی دین، وجود مقدس حضرت زهرا صلوات الله علیها است.
دلیلش هم این است که ذیل آیه ی «ذلک دین القیمة» (بینه(۹۸): ۵) ، روایت است که منظور ، خانم حضرت زهرا سلام الله علیها است.
پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
یا علی ! این فاطمه به خدا قسم، سرور بانوان و زنان اهل بهشت از اولین و آخرین است.
یا علی ! آن چه فاطمه به تو امر می کند انجام بده چون من چیزهایی را به او دستور داده ام که جبرئیل به آن ها دستور داده بود.
بدان یا علی ، من راضی هستم از کسی که دخترم فاطمه از او راضی باشد و نیز پروردگارم و فرشتگان از او راضی باشند.
یا علی ! وای بر کسی که به او ستم کند. وای بر کسی که حق او را از بین ببرد. وای بر کسی که همسر او را آزار دهد. من از آنان بیزارم و آنان از من بیزارند.
«وَ الله یا فاطمة لا أرضی حَتّی تَرضی ، ثُمَّ لا وَ الله لا أرضی حَتّی تَرضی ، ثُمَّ لا وَ الله لا أرضی حَتّی تَرضی» (بحارالانوار۲۲: ۴۸۴ )
والله یا فاطمه! من راضی نمی شوم تا تو راضی شوی. نه، به خدا قسم من راضی نمی شوم تا تو راضی شوی. نه، به خدا قسم راضی نمی شوم تا تو راضی شوی.
پس تقدیر امور، در ملکوت فاطمی؛ در گستره ی روح قدسی حضرتش، توسط ولیّ وقت، و با رعایت نظر مبارک آن حضرت، انجام می شود؛ و چنین است توضیح و توجیه علّت غیبت، و موکول بودن ظهور به امضای آن انسیّه ی حوراء؛ ایشان « حُجةُ الله عَلَی الحُجَج» (اطیب البیان۱۳: ۲۲۵) هستند؛
لذا:
بر همه ی حجج الاهیّه، به جز وجود مبارک رسول الله و امیرالمومنین صلوات الله علیهما و آلهما ولایت دارند.
وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله در پاسخ به سوال جابر بن عبدالله انصاری در مورد اولین خلق خدا می فرمایند:
«نور نَبیّک یا جابِر ، خَلَقهُ الله ثُمَّ خَلَقَ مِنهُ کُلّ خَیر»
(بحارالانوار۵۴: ۱۷۰)
نور پیامبرت ای جابر، خدا او را آفرید، سپس هر خیری را از او آفرید.
پس اصل خلقت ، وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله است.
در روایتی دیگر ایشان می فرمایند:
حضرت زهرا سلام الله علیها، امّ ابیها هستند. (بحارالانوار۴۳: ۱۹)
خلقت از رسول الله است، امّ ابیها، حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند، پس به این ترتیب خانم حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، اُمّ خلقت می باشند.
به همین دلیل است که صلاح و فسادی که در خلقت ، در دنیا ایجاد می شود، دقیقاً به رضا و غضب حضرت زهرا سلام الله علیها بستگی دارد؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:« إنّ الله عزّوجلّ یَغضِبُ بِغَضب فاطمة وَ یَرضی لِرِضاها» (عیون اخبارالرضا ۲: ۲۶) همانا خدای عزوجل خشمگین می شود به خشم فاطمه و راضی می شود به رضایت او.
یعنی اگر مردم از چشم خانم بیفتند، مردم را نکبت فرا خواهد گرفت. دنیا از چشم ایشان علیها سلام بیفتد، دنیا را ظلمت فرا خواهد گرفت. اگر بخواهد صلاحی اتّفاق بیفتد، دقیقاً به نظر مبارک حضرت صدّیقه سلام الله علیها بستگی دارد.
پس:
ظهور مبارک امام زمان صلوات الله علیه دقیقاً موکول به نظر مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد.
لذا، اهمیّت دادن به ایّامی که متعلق به ایشان است، واقعاً با جدّیت، با همه ی وجود، با همه ی محبّت، انشاءاللهالرحمن، می تواند نظر مبارک ایشان علیها سلام را جلب کند.
از جمله موارد اصلی و اولی در دین و معارف آن که در ساختن آن خود شخص، هیچ نقشی نمی تواند داشته باشد الّا به جا آوردن احکام و روش هایی که به فضل خدای متعال بهانه ای برای ترحّم و تفضّل خدای متعال در ایجاد آن باشد، معرفت و محبّت الاهیّه است.
حال توصیه هایی برای طلب تشدید محبّت به ساحت مقدّسه ی صدّیقه کبری سلام الله علیها؛ به فرموده رسول اکرم صلّی الله علیه و آله، آن حضرت روح و قلب ایشانند؛ لذا : جان ایشان اند. و چه کسی نزدیک تر از جان به جانان:
اقامه ی عزا برای ایشان نه فقط در فاطمیّه بلکه همچون مصیبت کربلا همیشه و هرگاه و بی گاه.
مصیبت کربلا اگر چه اعظم است ولی مصیبت در و دیوار و مسمار سوزناک تر است.
مداومت به خواندن حدیث کساء.
توجّه به حضور معظّمٌ لها در نماز ظهر و مغرب.
خواندن سوره ی قدر در یکی از رکعات هر نماز با توجّه به این که فرمودند: اللیله فاطمه .
خواندن نماز جناب جعفر طیّار به نیابت از ایشان به تمنّای محبّت حضرتش ؛ خصوصاً در اوّلین روز هر ماه قمری.
رسیدگی و دستگیری از سادات نیازمند از طرف ایشان.
گریه بر سیّدالشّهدا علیه السّلام از طرف ایشان.
مواظبت بر صلوات کبیره فاطمیّه که در اواخر مفاتیح در ضمن صلوات بر حجج طاهره علیهم السّلام نقل شده است.
انجام اعمال مستحب و خیرات و مبرات نیابتاً از طرف ایشان و هدیه به ساحت مقدّس امام زمان علیه السّلام.
و در هر حال معرفت و محبت ايشان متعلق به خود ايشان است؛ لذا آنرا بايد از خود ايشان تمنا كرد، به هر زبان و بياني كه موثرتر بوده باشد كه موفقيت در دعا مرهون صداقت و سماجت در آن است.