روایات رسیده از معصومین می تواند برای ما روشنی راهی...
روایات رسیده از معصومین می تواند برای ما روشنی راهی که در زندگی می رویم باشد، در مطلب زیر، سخنان ارزشمند حضرت موسی کاظم علیه السلام را از نظر می گذرانید.
حضرت موسی کاظم علیه السلام فرمودند:
1-کمک کردنت به ناتوان از بهترین صدقه است . (1)
عونک للضعیف من افضل الصدقه
2- برای هر چیزی دلیلی باید ، و دلیل خردمند تفکر است ، و دلیل تفکر خاموشی. (2)
لکل شی ء دلیل ، و دلیل العاقل التفکر ، و دلیل التفکر الصمت
3-مصیبت برای شکیبا یکی است و برای بی تابی کننده دوتاست . (3)
المصیبه للصابر واحده و للجازع اثنتان
4-مَن لَم یجِد لِلاساءَهِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ.
کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده ، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد. (4)
5-أوشَک دَعوَهً وَ أسرَعُ إجابَهُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ.
دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او. (5)
6-مَن أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله .
هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید. (6)
7-کسی که دو روزش مساوی باشد ، مغبون است ، و کسی که دومین روزش ، بدتر از روز اولش باشد ملعون است ، و کسی که در خودش افزایش نبیند در نقصان است ، و کسی که در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است . (7)
8-مَلْعُونٌ مَنْ اغْتابَ أخاهُ.
ملعون است کسی که از برادرش غیبت کند. (8)
9- وَجَدتُ عِلمَ الناس فی اَربعٍ :
1- اَوّلُها أن تَعرِفَ رَبَّکَ
2-وَالثّانیهُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بکَ
3- وَ الثّالثَهُ أن تَعـرِفَ ما أرادَ مِـنکَ
4- وَ الرّابعَهُ أن تَعرفَ ما َیخرُجُکَ مِن دینِکَ .
علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم :
1- اول اینکه خدای خودت را بشناسی .
2- بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است .
3- بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می خواهد .
4- و بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند . » (9)
10-أوشَک دَعوَهً وَ أسرَعُ إجابَهُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ.
دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او. (10)
11-اَلمُومِنُ مِثلُ کفَّتی المیزانِ کلَّما زیدَ فی ایمانِهِ زیدَ فی بَلائِهِ.
مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می گردد. (11)
12-مَن أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله .
هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید. (12)
13-” أفضَلُ العِبادَهِ بَعدِ المَعرِفَهِ إِنتِظارُ الفَرَجِ ” (13)
« بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند ، انتظار فرج و گشایش است »
14-رَجُلٌ مِنْ أهْلِ قُمَ یَدْعوُ النّاسَ إلَی الحَقِّ، یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الحَدیدِ.
مردی از قم، مردم را به حق فرا میخواند و گروهی چون پارههای آهن [استوار]، پیرامون او گرد میآیند. (14)
15-تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیره،و تَمامُ العِباده و السّببُ إلی المنازل الرفیعه و الرُّتبِ الجَلیله فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً.
در دین خدا ،دنبال فهم عمیق باشید ؛زیرا فهم عمیق در دین،کلید بصیرت
و کمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شکوهمند در امور
دین و دنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب و کسی
که در دینش فهم ِعمیق نجوید ،خداوند هیچ عملی را از او نپسندد. (15)
16-کمگویى ، حکمت بزرگى است ، بر شما باد به خموشى که آسایش نیکو و سبکبارى و سبب تخفیف گناه است . (16)
17-مشورت با خردمند خیرخواه ، یمن و برکت و رشد و توفیق از جانب خداست ، چون خردمند خیرخواه به تو نظرى داد ، مبادا مخالفت کنى که مخالفتش هلاکت بار است . (17)
18-إذا مَرَّ بکَ أمرانِ لا تَدری أیُّهُما خَیرٌ وأصوَبُ ، فانظُرْ أیُّهُما أقرَبُ إلى هواکَ فخالِفْهُ ؛ فإنَّ کَثیرَ الصَّوابِ فی مُخالَفَهِ هَواکَ .
هرگاه دو کار برایت پیش آمد که ندانستى کدام یک بهتر و درستتر است ، بنگر که کدام یک از آنها به هوس تو نزدیکتر است ، با همان مخالفت کن ؛
زیرا در مخالفت کردن با هواى نَفْست ، صواب بسیار نهفته است . (18)
19-هر گاه امیر عادل باشد اجر دارد و تو را قدر دانی باید ، و هر گاه جائر باشد گناه بر اوست و تو را صبر باید .(19)
20-تعجب نادان از عاقل خردمند بیشتر است از تعجب خردمند از نادان .(20)
21-إنَّ الحَرامَ لا یُنمى وإن نُمِىَ لا یُبارَکُ فیهِ
مال حرام افزون نمىگردد و اگر هم افزون گردد برکت نمىیابد. (21)
22- مَنِ اقتَصَدَ وَقَنَعَ بَقِیَت عَلَیهِ النِّعمَهُ ومَن بَذَّرَ وأسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَهُ
هرکه میانهروى کند و قناعت ورزد، نعمت بر او بپاید و هر که بىجا مصرف نماید و زیادهروى کند، نعمتش زوال یابد. (22)
23-طوبى لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القیامَهِ
خوشا به حال اصلاحکنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامتاند. (23)
24-إنَّ العاقِلَ لایَکذِبُ و إن کانَ فیهِ هَواهُ
خردمند دروغ نمىگوید، اگرچه میل او در آن باشد. (24)
۲5-اللّهَ جَلَّ وعَزَّ یُبغِضُ العَبدَ النَّوّامَ الفارِغَ
خداوند عزّوجلّ، بنده خواب آلوده بیکار را دشمن دارد. (25)
منابع
1 تحف العقول ، ص 437
2 تحف العقول ، ص 406
3 تحف العقول ، ص 437
4 بحارالانوار، جلد 78، ص333
5 اصول کافی،ج1 ،ص52
6 بحارالانوار، ج7 ، ص143
7 بحارالانوار، ج 78، ص 327
8 بحارالانوار، ج 74، ص 232
9 بحارالانوار: ج 78 ، ص 328
10 اصول کافی،ج1 ،ص52
11 تحف العقول ص 408
12 بحارالانوار، ج7 ، ص143
13 تحف العقول، ص403
14 بحارالانوار، ج 57، ص 216
15 تحف العقول ص410
16 تحف العقول ، ص 414
17 تحف العقول ، ص 420
18 تحف العقول : 398
19 تحف العقول ص434
20 تحف العقول ص437
21 الکافی، ج. ۵، ۱۲۵
22 تحف العقول، ص. ۴۰۳
23 تحف العقول، ص. ۳۹۳
24 تحف العقول، ص. ۳۹۱
25 الکافی: ج. ۵، ص. ۸۴، ح ۲