چه کسی برتر است؟
از آن جا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر ذکر فضایل و مناقب بی شمار اول مظلوم عالم امیرالمومنین علیه السلام توصیه نموده و می فرمودند: « ذکر علیّ عباده » « یاد علی علیه السلام عبادت است » ویا فرموند: « مجالس خود را با یاد علی بن ابی طالب زینت دهید.» .
و خود ایشان نیز در سرلوحه ی دعوت الهی خود همواره به معرفی جانشین خویش پرداخته و در هر فرصت مناسبی فضایل آن حضرت را بیان می فرمودند.اصحاب نیک پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نیز به پیروی از آن بزرگواران مشتاق شنیدن و نگاشتن و ذکر فضایل مولی الموحدین ، امام المتقین ، امیرالمومنین علی علیه السلام بوده و بر این عبادت مداومت داشته اند .
یکی از آن موارد ، ماجرای حضور یار باوفای علی علیه السلام در واپسین لحظات حیات آن امام مظلوم در کنار بستر شهادتشان است.
این حدیث شریف دربرخی از کتب ارزشمند شیعه نقل شده است که ما در این جا عین عبارت یکی از علمای شیعه را به نام حسن بن حسین سبزه واری ( متوفای سال 757 هجری قمری ) در کتاب نفیس مصابیح القلوب می آوریم.
« آورده اند که در آن وقت که شاه مردان را ضربت زده بودند ، صعصه بن صوحان پیش وی آمد و گفت : یا امیرالمومنین، مدتی است که مسائلی چند در خاطر من می گردد. من خواستم که از حضرت سوال کنم ، هیبت تو مرا مانع شد. اگر اجازت فرمایی بپرسم؟فرمودبپرس. گفت : یا امیر تو فاضل تری یا آدم؟ فرمود : یا صعصعه تزکیه المرء نفسه قبیح . یعنی قبیح است که مرد خود را بستاید، اما چون می پرسی ؛ آدم را از یک چیز نهی کردند ، وی بدان نزدیک شد و بخورد. یعنی : گندم . و بسیار چیزها بر من مباح کردند و من آن نکردم و گرد آن نگشتم و بدان نزدیک نشدم. گفت : تو فاضل تری یا نوح ؟ فرمود: نوح بر قوم خود دعای بد ( نفرین ) کرد و من نکردم و پسر نوح کافر بود و پسران من سیدان جوانان اهل بهشتند. گفت : تو فاضل تری یا ابراهیم ؟ فرمود : ابراهیم و فرمودند: ربّ أرنی کیف تحیی الموتی [1] و من گفتم: لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا [2]. گفت : تو فاضل تری یا موسی ؟ فرمود : حق تعالی وی را به رسالت فرستاد پیش فرعون ، گفت : من می ترسم که مرا بکشند که من یکی را از ایشان کشته ام. برادرم هارون را با من بفرست ، و چون رسول صلی الله علیه و آله و سلم مرا فرمود که سوره ی برائت بر اهل مکه خوانم و من صنادید [3] قریش را کشته بودم ، نترسیدم و برفتم و بر ایشان خواندم و تهدید و وعیدشان کردم . گفت : تو فاضل تری یا عیسی ؟فرمود : مریم در بیت المقدس بود. چون وضع حملش شد ، آواز آمد که برون رو که این خانه¬ی عبادت است نه خانه ی ولادت ، و مادر مرا چون وضع حمل شد برون کعبه ، آواز آمد که به اندرون کعبه آی و من در اندرون کعبه در وجود آمدم.»[4]
کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنم سرانگشت و صفحه بشمارم
[1] پروردگارا به من نشان ده که چگونه مردگان را زنده می کنی.
[2] اگر پرده ها کنار رود بر یقینم اضافه نمی گردد.
[3] گردنکشان
[4] مصابیح القلوب ص 292
برتری حضرت علی بر حضرت عیسی
ولادت
فاطمه بنت اسد، وظیفهای بزرگ بر عهده داشت. او صاحب فرزندی شد، که محل تولدش کعبه بود. آیا خداوند چنین وظیفهای را به یک زن عادی محول کرد؟
مریم برگزیده ی خدا بود و عیسی نیز روح ا…!
زمان وضع حمل عیسی فرارسید. خداوند به حضرت مریم امر کرد که از معبد و عبادتگاه بیرون رود و فرزند خود را در صحرا زیر درخت خرمایی به دنیا آورد. نخل خرما به امرخدا بارور شد و میوه ی خود را ارزانی مادر عیسی کرد.
اما فاطمه بنت اسد…
هنگام وضع حمل علی بن ابیطالب به درون کعبه فرا خوانده شد. سه روز مهمان خدا بود. همان جا فرزندش را به دنیا آورد. در این سه روز فرشتگان از آسمان برای او غذاهای بهشتی آوردند.
بانوی مکه قبل از این که وارد کعبه شود و سرودی بس زیبا به لب داشت. ترنّمی برخاسته از باغ سبز مکتب انبیاء، نوایی که جز از قلبی سرشار از ایمان به گوش نمی رسد. او می خواند: «پروردگارا! من زنی هستم که به تو و پیامبران و کتب آسمانی ایمان دارم، سخن نیای بزرگم ابراهیم خلیل را تصدیق می کنم… به حق کسی که این خانه را بنا کرد و درحق فرزندی که در شکم دارم ولادت او را به من آسان فرما.»
سه روز درون کعبه بود. هنگامی که از کعبه بیرون آمد فضیلت خود را بر مریم- مادر عیسی- و آسیه همسر فرعون به صراحت اظهار کرد.
همان آسیه که در خانه ی فرعون به موسی ایمان آورد و تا پای جان از ایمان خود دفاع کرد. او با زمزمه ای دلنشین ایمان خود را به خدای موسی و وعده های آسمانی به جهانیان نشان داد.
آسیه بانوی مؤمنه غرق در خون خود در حالی که میخ های آهنین فرعون، بدنش را به زمین دوخته بود با متانت لب به مناجات باز می کند. قرآن سخن او را از لابه لای قرن های گذشته برای ما نقل می کند: «پروردگارا! برای من نزد خود در بهشت جایگاهی بنا کن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده.»
فاطمه بنت اسد هم از مریم- برگزیده ی زنان زمان خویش- و هم از آسیه- قهرمان توحید برتر است. آری! او شایسته ی مقام مادری علی بن ابی طالب است که او، هم از عیسی و هم موسی بلند مرتبه است
زکات در حال رکوع
ابوذر میفرماید:ای مردم روزی از روزها با رسول خدا صلی الله علیه
واله و سلم در مسجد نماز میخواندم،سائلی وارد مسجد شد واز مردم تقاضای کمک کرد، ولی کسی چیزی به او نداد، او دست خود را به سوی آسمان بلند کرد وگفت: خدایا تو شاهد باش من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم، ولی کسی جواب مساعد به من نداد.
در همین حال حضرت علی علیه السلام که در حال رکوع بودند،(نماز مستحبی) با انگشت دست راست خود اشاره کردند، سائل نزدیک آمد و انگشتری را از دست آن حضرت بیرون آورد. پیامبر که در حال نماز این جریان را مشاهده کرد، هنگامی که از نماز فارغ شد سر به سوی آسمان بلند کرد و چنین گفت:
خداوندا، برادرم موسی از تو تقاضا کرد، روح او را وسیع گردانی و کارها را بر او آسان سازی وگره از زبان او بگشای تا مردم گفتارش را درک کنند و نیز خواست تا هارون را که برادرش بود، وزیر و یاورش قرار دهی و به وسیله او نیرویش را زیاد کنی و در کارهایش شریک سازی.
خداوندا من محمد پیامبر و برگزیدی توام، سینه مرا گشاده کن و کارها را بر من آسان ساز،و از خاندانم علی علیه السلام را وزیر من گردان تا به وسیله ی او پشتم محکم گردد. ابوذر گفت: هنوز دعای پیامبر پایان نیافته بود که جبرئل نازل شد و خطاب به پیامبر گفت: بخوان.
{انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه وهم راکعون}
همانا ولی و سرپرست شما تنها خدا و رسولش و آن کسانی هستند که ایمان آوردند نماز به پا داشته ودر حال رکوع زکات می دهند.
منبع :
– “انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه وهم راکعون” آیه 55، سوره مائده
-خداوندا، برادرم موسی از تو تقاضا کرد…آیات 26 تا 33، سوره طه علامه امینی در کتاب الغدیر بیست منبع از منابع اهل سنت را می شمارد که همه آنان شان نزول آیه را بر حضرت علی علیه السلام تطبیق کرده اند.